(Latviešu) Aktuāli

22.11.2017

Seminārā TILDES JUMIS tika gūts ieskats jaunajā nodokļu reformā, kas mūs sagaida no 01.01.2018.

Dažas no paredzamajām izmaiņām ar 01.01.2018 ar atpakaļejošu datumu no 01.01.2017 skars vairākus mazos SIA, kas uz doto brīdi nav PVN maksātāji!!!

!!! Svarīgi zināt

PVN likuma paredzamajām izmaiņām no 01.01.2018 ir sagatavoti grozījumi, kuri visas likumā minētās summas, kur bija 50 000 ar 01.01.2018 aizstās ar summu 40 000.

Tai skaitā šī summa arī mainīsies pantā, kuram līdz šim īpaša uzmanība netika pievērsta:

,, 59.pants. Iekšzemes nodokļa maksātāja tiesības nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā

(1) Iekšzemes nodokļa maksātājs ir tiesīgs nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, ja tā veikto ar nodokli apliekamo preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējā vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav pārsniegusi 50 000 euro.

(2) Iekšzemes nodokļa maksātājs ne vēlāk kā līdz tā mēneša piecpadsmitajam datumam, kas seko mēnesim, kad ir pārsniegts šā panta pirmajā daļā noteiktais reģistrācijas slieksnis, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam šā likuma 66.panta pirmajā daļā minēto reģistrācijas iesniegumu.”

Kas nozīmē, ka 01.01.2018, kad šajā pantā nomainās 50 000 uz  40 000, sanāk, ka iepriekšējā gadā ‘2017’ ja darījumi pārsniedza jau 40 000 nevis 50 000, ir pienākums 2018.gada janvārī reģistrēties PVN maksātāja statusā!!!

Tas protams ir pilnīgs murgs uzņēmējiem, bet ņemot vērā mūsu likuma izmaiņas, nebūs brīnums, ka uzņēmējiem arī Mikro tiks pieprasīts šo normu piemērot, ja protams par to netiks sacelta protesta akcija.

Varbūt līdz gada beigām kaut kas būs pacelts šajā jautājumā arī līdz Finanšu Ministrijai – es uz to ceru, bet tas var būt atkal 22.12.2017.

 

Par UIN jauno likumu ir skaidrs tas, ka ar 01.07.2018 UIN nodokli 20-25% apmērā galvenokārt maksāsim no :

  1. nesaimnieciskām izmaksām

2. sadalīto peļņu

 

Algu nodokļi mainās sekojoši:

MINIMĀLĀ ALGA  palielināta uz 430 eur!

VSAOI ceļas uz augšu un atgriežas 2008.g.normās 35,09% (11+24,09)

IIN :

*ja strādā ar nodokļu grāmatiņu, algai līdz 1667 eur  20%

*ja strādā ar nodokļu grāmatiņu, algai no 1667 eur  23%

*ja strādā bez nodokļu grāmatiņas  23%

NM — plānots 0<200 eur, pēc VID noteiktām normām katram individuāli

Atvieglojums par 1 apgādājamo 2018.g. = 200 eur

Mikro apgrozījums 2018.g. samazināts no 100 000 eur uz 40 000 eur.

FM citāts no Gada grāmatveža:

Grāmatvedis ir cilvēks, kurš ievieš kārtību finanšu uzskaitē un ir padomdevējs uzņēmumu vadītājiem un īpašniekiem. Gada grāmatvedis šogad bijis nozīmīgākais sava uzņēmuma, organizācijas un līdz ar to arī visas valsts tautsaimniecības izaugsmei“, konferences atklāšanas uzrunā sacīja D. Reizniece-Ozola. Ministre arī uzsvēra, ka grāmatvežu viedoklis nereti spēj ietekmēt uzņēmumu vadītāju un īpašnieku domas, un sevišķi būtiski tas esot nodokļu reformas ieviešanas procesā. “No jūsu viedokļa par to, vai jaunā nodokļu reforma ir laba vai ne tik laba, ir atkarīgs arī uzņēmēju viedoklis, tāpēc mums ir ļoti svarīgi, lai jūs izprastu visas nodokļu reformas nianses un spētu tās izskaidrot savu uzņēmumu vadītājiem un īpašniekiem“, sacīja D. Reizniece-Ozola.

Finanšu ministre nodokļu reformu salīdzināja ar vienu no smalkākajiem mūzikas instrumentiem pasaulē – Stradivāri vijoli, savukārt grāmatvežiem tagad esot jākļūst par virtuoziem vijolniekiem: “Mēs esam izgatavojuši instrumentu – gluži kā Stradivāri vijoli un lociņu – un jūs būsit tie Paganīni, kuriem šis instruments būs jāspēlē tā, lai labi skan un patīk visiem, it īpaši uzņēmumu vadībai un Valsts ieņēmumu dienestam.”

GRĀMATVEŽIEM UN UZŅĒMĒJIEM IZTURĪBU UN PACIETĪBU!!! 


01.09.2017

Sveicam visus skolniekus un viņu vecākus ar kārtējā mācību gada uzsākšanu!

***

Runājot par mums grāmatvežiem — sveicu arī Jūs un Mūs visus ar kārtējo mācību periodu, lai mēģinātu izprast mūsu FM veiktos garadarbus pie kārtējo nesakarīgo likumprojektu izstrādes!!!!

Izmaiņas ir pilnīgi visos nodokļos un protams ne jau, lai grāmatvežiem atveiglotu darbu, bet gan lai to sarežģītu!

Un kas ir pats bēdīgākais, ka no tā cietīs gan uzņēmēji, gan darbinieki — fiziskās personas.

Lai mums visiem veicas, kas maksājam nodokļus Latvijā!

 

28.06.2017

Pašreiz aktuālā tēma vairākiem uzņēmumiem, kuru darbība saistīta ar skaidro naudu ir JAUNIE KASES APARĀTI — kuri stājas spēkā ar 01.07.2017

tā nu VID it kā nāk pretī un ir izgudrojis vienu tādu kases aparātu, kas būs derīgs maziem uzēmumiem:

«2017.gada 6.jūnijā ir reģistrēts jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošs kases aparāts ar elektronisko kontrollenti SENTO-LAN-E 1

Informācija no VID

Informējam, ka Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) vienotajā datubāzē (reģistrā) 2017.gada 6.jūnijā ir reģistrēts jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošs kases aparāts ar elektronisko kontrollenti SENTO-LAN-E 1.
Minētais kases aparāts nav aprīkots ar fiskālās atmiņas moduli, tādējādi ir piemērots maziem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem kases aparātu nav nepieciešams saslēgt ar datoru, un kuru ar kases aparātu reģistrēto darījumu vērtība pastāvīgajā darbības vietā vai konkrētā struktūrvienībā iepriekšējo 12 mēnešu laikā nepārsniedz 350 000 euro.
Ja šis kases aparāts ir piemērots jūsu uzņēmējdarbības veidam un darījumu apjomam, par tā iegādes un uzstādīšanas iespējām lūdzam sazināties ar apkalpojošo dienestu SIA “Universālās Vadības Sistēmas”. «

 

27.06.2017

! ir atrastas  divas jaukas grāmatvedes — tad nu manīsim, kā mums veiksies ar sadarbību 🙂

06.04.2017

SIA «AV&RV» ir grāmatvedības firma, kas sniedz grāmatvedības ārpakalpojumus mikro / maziem / vidējiem uzņēmumiem un privātpersonām. Ja esat grāmatvedis – šī vārda tiešajā nozīmē, tad aicinām Jūs darbā, jo mēs meklējam: grāmatveža asistentu.

28.03.2017

Aizņemts laiks grāmatvežiem — gatavojam 2016.GADA PĀRSKATUS un SDV Gada ieņēmumu deklarācijas!

Cienījamie klienti, esiet lūdzu atsaucīgi un sagatavojiet savus dokumentus šai periodā kārtīgi, lai palīdzētu mums un atvieglotu Jūsu pārskatu sagatavošanu un nodošanu.

Paldies par atsaucību !!!! 🙂

11.01.2017

Veiksmīgu Jums grāmatveži šo kārtējo pārmaiņu gadu, turamies!!!

GRĀMATVEŽU ZINĀŠANAI 2017!

Kā jau Latvijā ir pieņemts steidzamā  kārtā 20.12.2016 tika atcelti visi ar Valsts Sociālām iemaksām saistītie grozījumi, kas tika pieņemti 2015.gada nogalē.

Gan Parastās uzskaites, gan Mikro uzskaites SIA NAV jāmaksā papildus sociālo nodokli un  jāpalielina bruto alga līdz minimālai noteiktai vēl visu 2017.gadu!

Mainās tik neapliekamais ienākums no 75 uz 60 EUR ar iespēju to koriģēt pie GD2017.

Mikro nodokļa likmes 2017 gadam ir  no apgrozījuma:

EUR 0,00-7 000,00                12%;

EUR 7 000,01-100 000,00     15%

______________________________

26.09.2016

Minimālās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas

darba devējam –  mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam

Darba devējs, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, obligātās iemaksas (gan darba devēja, gan darba ņēmēja daļu) veic no saviem līdzekļiem par katru mikrouzņēmuma darbinieku.

Obligāto iemaksu objekts par katru mikrouzņēmuma darbinieku nav mazāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru.

2017. gadā mēneša minimālo obligāto iemaksu objekts darba ņēmējam, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, ir trīs ceturtdaļas no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēra (2017.gadā minimālā mēneša darba alga ir 370 euro, tātad minimālo obligāto iemaksu objekts ir 277,50 euro).

Sagatavoju tabulu. lai būtu vieglāk izvērtēt jaunās izmaiņas no 2017.gada 1.janvāra un izlemt vai ir vērts saglabāt mikro nodokļu maksātāja statusu. 

Ja izvēle ir atteikties no mikro nodokļa maksātāja statusa, tad līdz 15.12.2016 ir jāiesniedz iesniegums ar atteikumu no šī statusa ar 2017.gada 1,janvāri. 

1.Tiek ieviestas obligātā VSAOI no minimālā objekta, kas 2017.g.=277.50 euro

VSAOI likme ir noteiktā standarta likme 34.09%

Tātad par 1 darbinieku 277.50euro*34.09%=94.60euro

Šī summa ir jāmaksā par katru darbinieku neatkarīgi no viņam noteiktās algas MUN.

2.Bet tiek samazināts MUN no 9% uz 5% no apgrozījuma.

260916

Secinājums:

Ja MUN darbinieks saņem pilnu algu 720 euro, tad nomaksātie nodokļi (MUN+VSAOI) caur MUN jebkurā gadījumā sastāda mazāku nodokļu slogu kā maksāt nodokļus no 720 euro parastā SIA.

Kā arī MUN algu uz rokas darbinieks saņem 720 euro, bet parastā SIA 496 euro.

MUN darbinieka pabalsti bezdarba vai slimības gadījumā tiks rēķināti no 370 EUR.

Protams Mikro uzņēmumu nodokļa maksātāja sistēma izdevīga pārsvarā ir pakalpojumu sniedzējam, kam nav preču iepirkumu, kas rada izdevumus.

Izvērtējiet šo situāciju un pieņemiet sev atbilstošu lēmumu, kā rīkoties no 01.01.2017.

1.piemērs

Mikrouzņēmuma darbinieka mēneša darba alga ir 360 euro, kas nesasniedz Ministru kabineta noteikto minimālo mēneša darba  algu (370 euro)(2017.gadā no 370*75%=277.50 euro). Tādējādi darba devējs aprēķina obligātās iemaksas no minimālo obligāto iemaksu objekta, piemērojot darba ņēmējam un darba devējam noteikto obligāto iemaksu likmi (277.50 euro x 10,5 % + 277.50 euro x 23,59 %) = 94.60 euro. Tādējādi obligāto iemaksu apmērs, ko mikrouzņēmuma īpašnieks veic par mikrouzņēmuma darbinieku, ir 94.60 euro.

2.piemērs

Artis Melnis vienlaikus ir nodarbināts divos mikrouzņēmumos. Mikrouzņēmumā SIA “Lapa” personai ir noteikta darba alga 200 euro, savukārt mikrouzņēmumā SIA “Priede” viņa alga ir 600 euro.

Mikrouzņēmuma SIA “Lapa” īpašniekam ir jāveic obligātās iemaksas par A.Melni no minimālo obligāto iemaksu objekta (277.50 euro),

un mikrouzņēmuma SIA “Priede” īpašniekam ir jāveic no obligāto iemaksu par A.Melni no minimālo obligāto iemaksu objekta (277.50 euro).

——

Minimālās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas

darba devējiem, kuri nodokļus maksā vispārējā režīmā — parasti SIA

Minimālās obligātās iemaksas veic tas darba devējs, kuru darba ņēmējs algas nodokļa grāmatiņā ir atzīmējis kā galveno ienākumu gūšanas vietu, kurā piemēro iedzīvotāju ienākuma nodokļa neapliekamo minimumu un atvieglojumus.

Ja algas nodokļa grāmatiņa nav iesniegta nevienam darba devējam, Valsts ieņēmumu dienests vienas darba dienas laikā Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) informē to darba devēju, kurš pirmais ir iesniedzis ziņas par darba ņēmēja statusa iegūšanu, par pienākumu veikt minimālās obligātās iemaksas.

Minimālo obligāto iemaksu objektu nepiemēro un obligātās iemaksas veic no faktiskā algotā darbā aprēķinātā ienākuma (darba algas) par šādām personām:

  • darba ņēmēju periodā, kad tas ir cita darba devēja – mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja – darbinieks;
  • utt.

2017.gadā mēneša minimālo obligāto iemaksu objekts darba ņēmējam, kas nodokļus maksā vispārējā režīmā, ir trīs ceturtdaļas no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēra (2017.gadā minimālā mēneša alga ir 370 euro, tātad minimālo obligāto iemaksu objekts ir 277,50 euro).

Svarīgi tiem SIA, kam darbinieku bruto algas ir zem 370 EUR.

1.Tiek ieviestas obligātā VSAOI no minimālā objekta, kas no 01.01.2017.=277.50 euro

VSAOI likme ir noteiktā kategorijas standarta likme 34.09%

Tātad par 1 darbinieku obligātās VSAOI būs 277.50euro*34.09%=94.60euro

2. Šī summa 94.60 euro būs obligāti jāmaksā par katru darbinieku neatkarīgi no viņam noteiktās algas:

1.ja šī ir darbinieka vienīgā vai pamatdarba vieta (strādā ar nodokļu grāmatiņu);

2.kā arī ja darbinieks nestrādā nevienā mikro uzņēmumā (ja strādā, tad šo likmi maksā mikro uzņēmums).

Darbinieka pabalsti bezdarba vai slimības gadījumā tiks rēķināti no 370 EUR vai no faktiskās algas, ja tā lielāka par 370 EUR.

Izvērtējiet šo situāciju un pieņemiet sev atbilstošu lēmumu, kā rīkoties no 01.01.2017.

***** 

19.06.2016

ŠOGAD SVINAM JUBILEJU!!!

SIA AV & RV , LV40003834839, reģistrēts 19.06.2006

Valdes locekle / Galvenā grāmatvede — Raimonda Veismane

Valdes loceklis — Aigars Veismanis

Grāmatvedes: Dace Pastare un Liene Leimane

Darba laiks: 08:30-17:00

Biroja telefons: +371 22420042

ILGADĒJI UN JAUNIE SADARBĪBAS PARTNERI

no 2009.gada — jau 7 gadus kopā

jz

no 2010.gada — jau 6 gadus kopā

new-win2

no 2014.gada

no 2015.gada

 

 

 

 

****

14.06.2016

Jaunais Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums

***

09.06.2016

Izmaiņas tiesību aktos, kas stājas spēkā 2016. gadā Ar 2016. gada 1. janvāri.

 

Nodokļu administrācijai paredzētas tiesības noteikt samazināto ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu uz aprēķinu pamata un piedzīt soda naudu 100% apmērā, ja tiks konstatēts, ka nodokļu maksātājs lieto kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, bet nav iespējams noteikt periodu, kurā slēpts vai samazināts ar nodokļiem un nodevām apliekamais objekts, un tā apmēru. Savukārt, ja gada laikā atkārtoti (kas jau norāda uz apzinātu nodokļu maksātāja rīcību ar mērķi izvairīties no nodokļu maksāšanas) tiks konstatēta iejaukšanās iekārtas vai ierīces programmā, izvairīšanās no nodokļu vai nodevu maksāšanas un grāmatvedības uzskaitē neuzrādītu ienākumu izmaksa, kas ir būtiski nodokļu maksātāja pārkāpumi, šis fakts tiks vērtēts kā papildus apstāklis nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanai bez brīdinājuma.

Lai izvairītos no situācijas, ka nodokļu maksātājs pārkāpumu novēršanai paredzēto laiku pēc brīdinājuma par saimnieciskās darbības apturēšanu saņemšanas izmanto aktīvu atsavināšanai, reorganizācijai, amatpersonu maiņai u.c. darbību veikšanai, kas vērstas uz izvairīšanos no atbildības, likumā Valsts ieņēmumu dienestam paredzētas tiesības vienlaikus ar brīdinājuma par saimnieciskās darbības apturēšanu izteikšanu nodokļu maksātājam noteikt aizliegumu veikt noteiktas darbības, kas vērstas uz izvairīšanos no nodokļu maksāšanas (piemēram pamatlīdzekļu atsavināšana) un piemērot liegumu nodokļu maksātāja reorganizācijai, likvidācijai un amatpersonu maiņai.

Ar 2016.gada 1.martu Valsts ieņēmumu dienestam paredzētas tiesības sniegt tā rīcībā esošo informāciju par fiziskās personas ienākumiem kredītinformācijas birojam nodošanai, nemainot tās saturu, kredītinformācijas lietotājam — kapitālsabiedrībai (tās filiālei), kas Latvijas Republikā ir tiesīga veikt personu kreditēšanu vai ir saņēmusi speciālu atļauju (licenci) patērētāja kreditēšanas pakalpojuma sniegšanai, — šīs fiziskās personas kā iespējamā vai esošā kredītinformācijas lietotāja klienta kredītspējas vērtēšanai vai sava kredītriska pārvaldībai.

Ar 2016.gada 1.aprīli noteikts pienākums kredītiestādēm un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, konstatējot aizdomīgu darījumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, ziņot arī Valsts ieņēmumu dienestam par tādiem personu, kuru rezidences (reģistrācijas) valsts ir Latvijas Republika, aizdomīgiem darījumiem, kas atbilst aizdomīguma pazīmēm nodokļu jomā. Ziņojumus sniedz Valsts ieņēmumu dienestam, lai atklātu un novērstu likumpārkāpumus, kuru rezultātā samazināts budžetā iemaksājamā nodokļa apmērs vai palielināts no budžeta atmaksājamā nodokļa apmērs un par kuriem atbildība paredzēta šajā likumā vai konkrēto nodokļu likumos, kā arī noziedzīgos nodarījumus par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas un par krāpšanu. Ar 2016.gada 1.jūliju Valsts ieņēmumu dienestam paredzētas tiesības piemērot nodrošinājuma līdzekli — liegumu komersanta amatpersonu maiņai, reorganizācijai, likvidācijai pirms administratīvā procesa (nodokļu revīzijas (audita)) uzsākšanas vai to uzsākot, ja pastāv riski, ka komersants varētu savu darbību pārtraukt vai mēģinātu izvairīties no atbildības. Proti, Valsts ieņēmumu dienestam noteikts pienākums informēt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru par nodokļu maksātājiem, kam plānots uzsākt nodokļu revīziju (auditu). Uzņēmumu reģistrs, saņemot šāda komersanta pieteikumu par izmaiņām komercreģistrā ierakstāmajās ziņās (amatpersonu maiņa, reorganizācija, likvidācija), informēs Valsts ieņēmumu dienestu par saņemtajiem pieteikumiem, savukārt Valsts ieņēmumu dienests vērtēs nodokļu maksātājam konstatētos riskus un nepieciešamību piemērot izpildes nodrošinājuma līdzekli.

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

Neapliekamais minimums

Ar 2016. gadu tiks ieviests diferencētais neapliekamais minimums. Tādējādi turpmāk visām personām tiks piemērots nevis vienāds neapliekamais minimums, bet gan tiks piemērots gada diferencētais neapliekamais minimums, kura apmērs atšķirsies atkarībā no maksātāja gūto ar nodokli 2 apliekamo ienākumu apmēra (apliekamo ienākumu kopsummā tiks ieskaitīti gan ar vispārējo likmi apliekamie ienākumi, gan arī ienākumi, kurus ar nodokli apliek pēc samazinātas likmes).

Atvieglojums par apgādībā esošām personām

Tiks sašaurināts personu loks, par kurām maksātājs ir tiesīgs piemērot atvieglojumu par apgādībā esošām personām. Turpmāk paredzēts, ka nodokļa atvieglojums tiks attiecināts tikai uz nepilngadīgu bērnu un uz bērnu, kamēr viņš turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, aizbildnībā vai aizgādībā esošām personām, kā arī personām (laulāto, vecākiem, vecvecākiem, bērniem, kas sasnieguši 18 gadu vecumu), ja minētās personas nestrādā, tām saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir noteikta invaliditāte, kā arī tās nesaņem ar nodokli apliekamus ienākumu vai valsts pensiju.

Attaisnotie izdevumi

Tiks ieviesta elektroniska informācijas apmaiņa starp vispārējām, profesionālajām, augstākajām vai speciālajām izglītības iestādēm un Valsts ieņēmumu dienestu. Tādējādi likuma norma paredz, ka turpmāk vienreiz gadā līdz pēctaksācijas gada 1.februārim vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iestādes nosūtīs Valsts ieņēmumu dienestam elektroniski informāciju par izglītojamā mācībām samaksāto summu, kā arī fiziskās personas kodu vai juridiskās personas reģistrācijas numuru, kura veikusi maksājumu par mācībām;  iespēja maksātāja attaisnotajos izdevumos iekļaut arī maksātāja izdevumus, kas radušies, veicot solidaritātes nodokļa nomaksu;  iespēja maksātāja attaisnotajos izdevumos iekļaut arī maksātāja izdevumus par interešu izglītības programmu apgūšanu bērniem;  maksātāja attaisnotajos izdevumos tiks iekļautas summas, kas atbilstoši Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumam ziedojuma vai dāvinājuma veidā nodotas Latvijas Republikā reģistrētai politiskajai partijai vai politisko partiju apvienībai un kas kopā taksācijas gada laikā nepārsniedz 213,43 eiro.

Citas izmaiņas

Ar 2016. gadu tiek vienādots iedzīvotāju ienākuma nodokļa režīms attiecībā uz Latvijas rezidentu veiktajām iemaksām privātajos pensiju fondos vai apdrošināšanas sabiedrībās, kuras dibinātas citā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī.

Mikrouzņēmuma nodoklis

Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā paredz 2016. gadā saglabāt 9% mikrouzņēmumu nodokļa likmi visam mikrouzņēmuma apgrozījumam līdz 100 000,00 eiro gadā: gan apgrozījumam līdz 7 000,00 eiro, gan apgrozījumam no 7 000,01 eiro līdz 100 000,00 eiro.

2015. gada 30.novembra grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā paredz, ka Mikrouzņēmumu nodokļa likuma normas, kas attiecas uz nozarēm, kurās mikrouzņēmums nav tiesīgs izvēlēties maksāt mikrouzņēmumu nodokli, stājas spēkā 2017. gada 1. janvārī.

Atbilstoši minētajiem grozījumiem mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, kas līdz 2015. gada 30. aprīlim ir ieguvis mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu un veic saimniecisko darbību nozarē, kas noteikta Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumos Nr. 540 “Noteikumi par nozarēm, kurās nepiemēro mikrouzņēmumu nodokļa režīmu”, ir tiesīgs saglabāt mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu 2017. un 2018. gadā.

Nekustamā īpašuma nodoklis

Nodokļa bāze lauku zemei – speciālā vērtība Paredzēts no 2016. gada līdz 2025. gadam nodokļa aprēķinam izmantot divu veidu nodokļa bāzes – nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību (vispārīgā gadījumā) un speciālo vērtību (lauku zemēm, kuru platība pārsniedz 3 ha).

Speciālo vērtību nodokļa aprēķinam piemēros ārpus pilsētu administratīvajām teritorijām esošajām zemes vienībām (to daļām), kuru platība pārsniedz 3 ha un kurām viens no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētajiem nekustamā īpašuma lietošanas mērķiem ir “Lauksaimniecības zeme”, “Mežsaimniecības zeme un īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kurās saimnieciskā darbība ir aizliegta ar normatīvo aktu” vai “Ūdens objektu zeme”.

Speciālā vērtība pēc būtības ir lauku zemes kadastrālā vērtība ar noteiktu pieauguma ierobežojumu. Taksācijas gada speciālās vērtības pieaugums ikgadēji nepārsniegs 10% no iepriekšējam taksācijas gadam noteiktās lauku zemes speciālās vērtības.

Speciālo vērtību noteiks Valsts zemes dienests, izmantojot Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus par attiecīgo zemes vienību.

Izmaiņas inženierbūvju aplikšanā ar nodokli

Ar 2016. gadu nodokļa atbrīvojums vairs netiks piemērots tām likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1. panta otrās daļas 3.1 punkta “c” apakšpunktā uzskaitītajām inženierbūvēm, kuras būs iznomātas saimnieciskās darbības veikšanai.

Izmaiņas nodokļa atvieglojuma piemērošanā politiski represētām personām

Paredzēts ar 2016. gadu vairs nepiemērot likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 5. panta otrās daļas nosacījumu, ka zemei un dzīvojamai mājai vismaz piecus gadus jābūt politiski represētās personas īpašumā vai tiesiskajā valdījumā, lai persona varētu pretendēt uz nodokļa atvieglojumu. Lai novērstu atšķirīgas likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 2. panta devītās daļas interpretācijas iespējas, to paredzēts attiecināt ne tikai uz valstij un pašvaldībām piederošu, bet arī uz valstij un pašvaldībām piekritīgu nekustamo īpašumu.

Azartspēļu nodoklis

Ar 2016. gada 1. janvāri tiek paaugstinātas azartspēļu nodokļa likmes:  ruletei (cilindriskai spēlei) – par katru ruletes rotējošai iekārtai pievienotu spēļu galdu – no 17 279,36 eiro uz 18 000 eiro;  kāršu un kauliņu spēlei – par katru galdu – no 17 279,36 eiro uz 18 000 eiro;  videospēlēm un mehāniskiem automātiem – par katra automāta katru spēles vietu – no 3141,70 eiro uz 3204 eiro.

Solidaritātes nodoklis

Ar mērķi mazināt nodokļu regresivitāti nodarbinātajiem un pašnodarbinātajiem ar augstāku ienākuma līmeni pieņemts Solidaritātes nodokļa likums. Solidaritātes nodoklis, sākot ar 2016. gadu, tiks piemērots fizisko personu ienākuma, kas kalendāra gada laikā ir pārsnieguši valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu maksimālo apmēru (2016. gadā 48600 eiro, vidēji mēnesī 4050 eiro), daļai. Nodokļa likme atbilst likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteiktajai. Nodokļa maksātājam ar šī nodokļa ieviešanu netiek uzlikti jauni pienākumi, jo nodokli, pamatojoties uz valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un to objekta uzskaiti, noteiks un valsts pamatbudžetā iemaksās valsts institūcija — Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

Akcīzes nodoklis

2016. gada 1. janvārī tiek paaugstinātas akcīzes nodokļa likmes:  svinu nesaturošam benzīnam, dīzeļdegvielai (gāzeļļai), petrolejai, sašķidrinātai naftas gāzei (LPG) un svinu nesaturošam benzīna un etilspirta maisījumam, ja absolūtā spirta saturs gala produktā veido no 70 līdz 85 tilpumprocentiem no kopējā produkta daudzuma;  smēķējamai tabakai un tabakas lapām;  cigāriem un cigarillām (atbilstoši likumā “Par akcīzes nodokli” noteiktajam akcīzes nodokļa paaugstinājuma grafikam).

2016. gada 1. martā:  tiek paaugstinātas akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem;  tiek ieviests akcīzes nodoklis karsējamai tabakai 62 eiro par 1000 gramiem.

2016. gada 1. jūlijā:  tiek ieviests akcīzes nodoklis elektroniskajās cigaretēs izmantojamam šķidrumam. Akcīzes nodokļa likme tiek aprēķināta, summējot likmi par 1 mililitru šķidruma – 0,01 eiro un likmi par 1 miligramu nikotīna – 0,005 eiro.  tiek paaugstināts akcīzes nodoklis cigaretēm (atbilstoši likumā “Par akcīzes nodokli” noteiktajam akcīzes nodokļa paaugstinājuma grafikam).

Pievienotās vērtības nodoklis

2016.gada 1.janvārī:  PVN apgrieztā maksāšanas kārtība piemērota arī tādiem kokmateriālu veidiem kā malkai apaļkoku, pagaļu, zaru, zaru saišķu vai tamlīdzīga veidā, koksnes šķeldai un skaidām, zāģskaidām un koksnes atlikumiem, kā arī zāģskaidu un koksnes atlikumiem aglomerētu vai neaglomerētu brikešu, granulu vai tamlīdzīgā veidā, ko paredzēts izmantot kā koksnes kurināmo;  priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojums par vieglo pasažieru automašīnu iegādi un ar tās uzturēšanu saistītām izmaksām ir 50% apmērā.

2016. gada 1. aprīlī ieviesta PVN apgrieztā maksāšanas kārtība mobilajiem telefoniem, klēpjdatoriem, planšetdatoriem un integrālās shēmas ierīcēm.

2016. gada 1. jūlijā:  dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojumam piemērojama PVN standartlikme 21% apmērā;  dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojuma sniedzējiem, kuriem iepriekšējā taksācijas gadā kopējā darījumu vērtība ir sasniegusi 100 000 eiro, bet nav nepārsniegusi 2 milj. eiro, ir tiesības piemērot īpašo PVN maksāšanas un priekšnodokļa atskaitīšanas kārtību (tā saucamo “kases principu”) attiecībā uz dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pakalpojumu sniegšanu

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums

Palielinātas uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 7,4% (ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas 2014. gadā pret 2010. gadu) un likmes noapaļotas līdz veselam eiro. Paredzētas izmaiņas uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa objektā. Turpmāk uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis būs jāmaksā arī par kravas furgonu ar vairāk nekā trīs sēdvietām un ar pilnu masu līdz 3000 kilogramiem. No atbrīvojuma loka būs izslēgti vieglie taksometri. Turpmāk atbrīvojumu no nodokļa maksāšanas saņems tie komersanti, ārvalsts komersanta filiāle vai zemnieku saimniecība, kura lieto transportlīdzekli uz nomas līguma pamata no fiziskas personas, kas Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēta kā saimnieciskās darbības veicēja.

Revīzijas joma

2016. gada 1. janvārī stāsies spēkā grozījumi likumā “Par zvērinātiem revidentiem”. Grozījumi “Par zvērinātiem revidentiem” paredz zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām prasību informēt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju par faktiem, kas ir atklāti revīzijas pakalpojumu sniegšanas laikā un lietpratēja vai uzticības uzdevuma izpildes laikā un norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu (aizdomas par amatpersonas kukuļošanu). Tāpat arī grozījumi likumā “Par zvērinātiem revidentiem” paredz kārtību, kādā zvērināti revidenti un zvērinātu revidentu komercsabiedrības veiks Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktās ierobežotās pārbaudes.

2016. gada 17. jūnijā stāsies spēkā Eiropas Savienības regula (Eiropas Parlamenta un Padomes Regula 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas lēmumu 2005/909/EK), kura ir tieši piemērojama ES normatīvais akts finanšu un 5 kapitāla tirgus dalībniekiem (sabiedriskas nozīmes struktūrām), to ieceltajiem zvērinātiem revidentiem un to neatkarīgajiem uzraugiem. Regula paredzēs kārtību, kādā ir jāieceļ revidents vai tā komercsabiedrībā revīzijas pakalpojuma sniegšanai, noteikts pakalpojumu saraksts, kurus revidents nedrīkstēs sniegt vienlaicīgi ar revīzijas pakalpojumu vienam un tam pašam klientam, kā arī noteikta atbildība par Regulas prasību pārkāpšanu.

Grāmatvedības joma

2016. gada 1. janvārī stāsies spēkā Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums, aizstājot šobrīd spēkā esošo Gada pārskatu likumu un Konsolidēto gada pārskatu likumu.

Saskaņā ar Grāmatvedības direktīvā (2013/34/ES) noteiktajām visai Eiropas Savienībai vienotajām kritēriju robežvērtībām, likumā nošķirtas un definētas mikro, mazas, vidējas un lielas sabiedrības.

Likums jāpiemēro gada pārskatiem un konsolidētajiem gada pārskatiem, sākot ar 2016. pārskata gadu (pārskatu gadu, kurš sākas 2016. gada 1. janvārī vai 2016. kalendārajā gadā).

Sabiedrībām, kuras atbilst likumā paredzētajai mikro vai mazas sabiedrības kategorijai, likums paredz mazāka informācijas daudzuma sniegšanu, nekā pašlaik, piemēram, nebūs jāsagatavo naudas plūsmas pārskats un pašu kapitāla izmaiņu pārskats, būs jāsniedz mazāk informācijas finanšu pārskata pielikumā. Savukārt visas mikro sabiedrības būs atbrīvotas no vadības ziņojuma sagatavošanas.

Likums noteiks:  gada pārskata saturu, sagatavošanas, revīzijas (pārbaudes), iesniegšanas un publiskošanas kārtību, kā arī gada pārskatā atklājamās informācijas apjomu, atvieglojumus un atbrīvojumus sadalījumā pa sabiedrību kategorijām;  konsolidācijā iesaistāmās sabiedrības, atvieglojumus un atbrīvojumus koncerna mātes sabiedrībām, kā arī konsolidētā gada pārskata sagatavošanas, revīzijas vai ierobežotās pārbaudes, apstiprināšanas, iesniegšanas un publiskošanas kārtību;  gada pārskata un par konsolidētā gada pārskata sagatavošanu, revīziju vai ierobežotā pārbaudi un par iesniegšanu atbildīgās personas.

Likums “Par ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē iesaistītu komercsabiedrību paziņojumiem par maksājumiem pārvaldes iestādēm” — attiecināms uz Latvijas Republikā reģistrētu lielu komercsabiedrību, kura darbojas ieguves rūpniecībā vai pirmatnējo mežu izstrādē Latvijā vai citās valstīs, ja tā ir liela vai sabiedriski nozīmīga komercsabiedrība un, ja tās maksājuma summa vai maksājumu virknes kopsumma līdzinās vai pārsniedz 100 000 eiro. Likuma noteikumus jāpiemēro, sākot ar pārskata gadu, kurš sākas 2016.gada 1.janvārī vai 2016.kalendārā gada laikā.

Ministru kabineta noteikumi “Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi” — izstrādāti pamatojoties uz Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumu.

Noteikumos ietverti finanšu pārskata sagatavotājiem paredzēti norādījumi un skaidrojumi attiecībā uz to, kādā veidā finanšu pārskatā uzskaitāmi, novērtējami un atspoguļojami atsevišķi saimnieciskie darījumi (piemēram, finanšu palīdzības vai atbalsta saņemšana, ziedojumu vai dāvinājumu saņemšana, būvdarbu līgumā paredzēto darbu veikšana, nomas līguma noslēgšana), precizējot ar šiem darījumiem saistīto aktīvu, saistību, ieņēmumu un izmaksu atzīšanas kārtību un informācijas sniegšanu par tiem.

Noteikumi ietver arī norādījumus un skaidrojumus attiecībā uz to, kādā veidā nosakāmas summas, kuras tiek iekļautas konkrētos bilances posteņos (piemēram, pamatlīdzekļu, krājumu, uzkrājumu, debitoru parādu uzskaites posteņos), kādā veidā atspoguļojami notikumi pēc bilances datuma, grāmatvedības politikas vai aplēšu maiņa, kādā kārtībā labojamas kļūdas.

Noteikumi būs jāpiemēro gada pārskatiem, sākot ar 2016. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2016.gada 1.janvārī vai 2016. kalendāra gada laikā).

23.12.2015

2016.GADA NODOKĻU IZMAIŅAS

* Valsts budžetā  nākamgad paredzēts finansējums minimālās darba algas celšanai — no līdzšinējiem 360 EUR to plānots paaugstināt līdz 370 EUR, savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) neapliekamais minimums tiks saglabāts līdzšinējo 75 EUR apmērā.

IIN nākamgad tiks saglabāts līdzšinējā 23% apmērā, savukārt nodokļa atvieglojums par apgādībā esošu personu no līdzšinējiem 165 palielināsies līdz 175 EUR, taču šo nodokļa atvieglojumu vairs nevarēs piemērot par pilngadīgām un darbspējīgām personām, kas nestudē. (apgādībā nevarēs būt vairs laulātie un vecāki)

Nākamgad obligātās sociālās iemaksas strādājošajiem, tāpat, kā 2015.gadā, būs jāveic 34,09% apmērā no darba ienākumiem, no kuriem 23,59% veiks darba devējs, un 10,50% — darba ņēmējs.

Savukārt darba ņēmējiem, kuri ir sasnieguši pensijas vecumu, vai kuriem ir piešķirta valsts vecuma pensija (tai skaitā priekšlaicīgi) nākamajā gadā VSAOI likme būs 28,75%, kur darba devējs maksās 19,90% un 8,85% (2015. gadā – 20,16% un 8,96%).

Tiem darba ņēmējiem, kuri saņem izdienas pensijas vai cilvēkiem ar invaliditāti — valsts speciālās pensijas saņēmējiem, 2016.gadā iemaksu likme būs 31,08%, kur darba devējs maksās 21,51%, bet darba ņēmējs — 9,57%  (2015. gadā – 21,79% un 9,57%)

VSAOI iemaksu likme pašnodarbinātajam 2016.gadā noteikta 30,58% apmērā no obligāto iemaksu objekta.

2016.gadā uzņēmējdarbības riska valsts nodevas (UVRN) apmērs, ko aprēķina par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības, paliks nemainīgs — 0,36 EUR.

 

***

PVN >Aizstāt 100.panta otrajā daļā skaitli «20» ar skaitli «50».

,,(11) No valsts budžeta maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis pilnībā nav atskaitāma nodokļa summa par:

1) tādas vieglās pasažieru automašīnas iegādi, nomu un importu, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas un kuras vērtība pārsniedz uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošajos normatīvajos aktos noteikto reprezentatīvā vieglā automobiļa vērtību;

2) izmaksām, kas saistītas ar šīs daļas 1.punktā minētās automašīnas uzturēšanu (tajā skaitā izmaksām par šādas automašīnas remontu un degvielas iegādi).

(2) No valsts budžetā maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis nav atskaitāmi 20 procenti no nodokļa par iegādātu, nomātu vai importētu vieglo pasažieru automašīnu, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas sēdvietas un kura nav šā panta 1.1 daļas 1.punktā minētā automašīna, kā arī ar šādas automašīnas uzturēšanu saistītās izmaksas, tai skaitā izmaksas par automašīnas remontu un degvielas iegādi.»

Tāpat, lai cīnītos ar krāpšanu nodokļu jomā, no nākamā gada vieglajiem taksometriem būs jāmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, kā arī ievērojami lielāks ceļa nodoklis būs jāmaksā par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 12 tonnām.

Savukārt, lai novērstu krāpšanos PVN nomaksā,  Saeima atbalstījusi  priekšlikumu ieviest PVN apgrieztās maksāšanas kārtību par mobilajiem telefoniem, klēpjdatoriem, planšetdatoriem un integrālās shēmas ierīču piegādēm. Tāpat nodokļa reversā maksāšanas kārtība attieksies uz vairākiem kokmateriālu veidiem, ko paredzēts izmantot kā koksnes kurināmo.

***

Atgādinām, ka par MUN 2016.gadā nekas nemainās — maksātāju var kļūt:

  • individuālais komersants;
  • individuālais uzņēmums;
  • zemnieka vai zvejnieka saimniecība;
  • fiziskā persona, kas reģistrēta VID kā saimnieciskās darbības veicējs;
  • sabiedrība ar ierobežotu atbildību (SIA).

Lai varētu maksāt MUN, mikrouzņēmumam ir jāatbilst šādiem kritērijiem:

  • SIA dalībnieki ir fiziskās personas,
  • apgrozījums kalendāra gadā nepārsniedz 100 000 eiro,
  • darbinieku skaits jebkurā brīdī ir ne lielāks par 5 darbiniekiem. Darbinieku skaitā neiekļauj prombūtnē esošus vai no darba atstādinātus darbiniekus,
  • SIA valdes locekļi ir tikai mikrouzņēmuma darbinieki, t.i. valdes loceklis ir mikrouzņēmuma īpašnieks vai persona, ar kuru noslēgts darba līgums.

Gadījumos, ja fiziskā persona ir dalībnieks vairākās SIA, tad tikai vienai no šīm SIA ir tiesības izvēlēties maksāt MUN. Savukārt, ja fiziskā persona ir SIA dalībnieks un zemnieka vai zvejnieka saimniecības īpašnieks vai individuālais komersants, vai ir reģistrēts VID kā saimnieciskās darbības veicējs, tad tiesības izvēlēties maksāt MUN tikai vienai no šīm saimnieciskās darbības formām.

Saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likumu mikrouzņēmums ir tiesīgs izvēlēties maksāt MUN tikai gadījumos, ja mikrouzņēmuma darbinieka ienākums attiecīgajā mikrouzņēmumā nepārsniedz 720 EUR mēnesī.

Savukārt tie uzņēmumi vai fiziskās personas – saimnieciskās darbības veicēji, kuri savu saimniecisko darbību reģistrē pirmo reizi, MUN maksātāja statusu var iegūt vienlaikus ar reģistrāciju LR Uzņēmumu reģistra attiecīgajā reģistrā, piesakoties MUN maksātāja statusa iegūšanai.

Visiem strādājošajiem, tostarp mikrouzņēmumu darbiniekiem, no 2017.gada tiks noteikts obligātās valsts sociālās apdrošināšanas minimālās iemaksas no minimālās mēneša darba algas.

________________________________________